Zo zeg je een Volkskrant abonnement op

Het opzeggen van een krant is lastiger dan je wellicht denkt, ze willen het natuurlijk niet té makkelijk maken! Dit geldt ook de Volkskrant, een krant die wordt gelezen door veel van onze lezers. Ook het opzeggen van een Volkskrant abonnement kan een gedoe zijn. Daarom zetten we alle mogelijkheden voor annulering op een rijtje.

Denk aan de opzegtermijn

Er wordt bij de Volkskrant een opzegtermijn gehanteerd van 1 maand. Annuleer je abonnement daarom vóór aanvang van een nieuwe betaalperiode. Komt jouw verzoek later binnen, dan stopt je abonnement pas aan het einde van de nieuwe betaalperiode. Je bent bent in dat geval een maand langer abonnee.

De Volkskrant ziet je liever niet gaan dus hou er rekening mee dat ze zullen proberen je op andere gedachten te brengen, zeker als je per telefoon opzegt. Wellicht dat ze je de doordeweekse online variant aanbieden, gesupplementeerd door een papieren weekendeditie. Wil je echt volledig stoppen dan wordt dat verzoek zonder al te veel tegenstand gehonoreerd.

Opzeggen via brief en telefoon, maar ook online

Ook de Volkskrant is met z’n tijd meegegaan en biedt naast het traditionele bellen met de klantenservice en per brief opzeggen de mogelijkheid om online je abonnement op te zeggen.

We behandelen alledrie de mogelijkheden:

1.   Per brief opzeggen

Wellicht niet de meest gangbare methode, maar de Volkskrant kan per brief worden opgezegd. Het gaat simpel in z’n werk.

Stuur een brief naar:

De Volkskrant Klantenservice
Postbus 1002
1000 BA Amsterdam

Het is belangrijk om je abonneenummer te vermelden zodat ze je meteen kunnen identificeren. Vanzelfsprekend vermeld je ook je naam en adresgegevens. Het is een goed idee om om een (schriftelijke) bevestiging te vragen. De brief kan aangetekend worden verstuurd zodat je zeker weet dat de brief wordt ontvangen. De Volkskrant zegt zelf elke brief binnen 10 dagen te beantwoorden dus voor een snellere service kies je een andere methode.

2. Telefonisch opzeggen

Voor een wat snellere service kun je bellen met de klantenservice van de Volkskrant. Over het algemeen zijn de wachttijden kort, vaak zelfs nihil. Dit bellen moet doordeweeks gebeuren want in het weekend wordt de klantenservice niet bemand. Tussen 08.00 uur en 17.00 uur kan je bellen met 088-0561561.

Zoals eerder vermeld, houd er rekening mee dat ze je gaan proberen te overtuigen om de Volkskrant aan te houden, bijvoorbeeld door het abonnement in een andere vorm te gieten. Bij het opzeggen kan je het beste je gegevens bij de hand houden, vooral het abonneenummer. Vraag vooral om een bevestiging van wat er is afgesproken.

3. Online opzeggen

De Volkskrant gaat met de tijd mee en je kan je abonnement ook online opzeggen. Dit gaat hoofdzakelijk via een chatfunctie. Het grote voordeel van deze methode is de snelheid, je annuleerverzoek komt immers direct op de burelen van de Volkskrant.

Wat minder efficiënt is het opzeggen middels een formulier op de website. Na het invullen beland je verzoek bij een Volkskrant medewerker in de inbox. Ze geven zelf aan zo’n 2 á 5 werkdagen nodig te hebben voor een antwoord en/of bevestiging.

Ook social media wordt inmiddels door de Volkskrant omarmd. Leg contact via Twitter om je annnuleerverzoek te poneren. Tijdens kantooruren kun je binnen een uur een antwoord verwachten.

Tijdelijk stopzetten tijdens vakantie

Je voorkomt een uitpuilende brievenbus en een duidelijk signaal “ik ben niet thuis” door de Volkskrant tijdens je vakantie tijdelijk op te zeggen. Ook kan je de krant tijdelijk naar een ander adres laten sturen, zo doe je wellicht je buren of vrienden een groot plezier. Op het vakantieadres wakker worden met een krantje behoort ook tot de mogelijkheden. Houd wel rekening met extra bezorgtijd en extra portokosten bij bezorging in het buitenland.

Bij alle opties hierboven geldt dat je als Volkskrant abonnee altijd de digitale editie altijd kan lezen via smartphone of tablet.